Sembahyang Tiang Agama

بسم الله الرحمن الرحيم

نحمده ونصلى على رسوله الكريم

SEMBAHYANG TIANG AGAMA

[1](الصلاة عماد الدين)

OLEH:

MUHAMMAD ‘UTHMAN EL-MUHAMMADY[2]

Nota sederhana ini insya’ Allah akan membicarakan sembahyang, kepentingannya dalam agama Islam yang maha suci, rukun-rukunnya (secara ringkas), adab-adabnya, serta kesan-kesannya dalam pembentukan peribadi orang yang beriman. Juga akan dibicarakan bagaimana ianya paling berkesan dalam pembentukan jenis akal dan jiwa yang sepadu dalam ajaran kerohanian Islam, yang menggabungkan antara fikir dan zikir, atau aspek kontemplatif dan aspek rasional yang sejahtera. Mudah-mudahan ia berfaedah dalam kita bersama berusaha memahami ibadat utama ini dan menjayakannya dalam diri, keluarga dan masyarakat.

Mari kita melihat sembahyang sebagaimana yang disebutkan dalam al-Qur’an al-Karim untuk mengenali kedudukannya. Antara ayat-ayat berkenaan dengannya ialah seperti berikut[3]:

الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ

Ertinya : (Mereka yang bertakwa itu ialah) orang-orang yang beriman dengan yang ghaib dan mendirikan sembahyan serta menafkahkan sebahagian daripada apa yang Kami rezekikan kepada mereka [dalam kewajipan agama].

Dalam ayat ini mereka yang bertaqwa disebut beriman kepada perkara yang ghaib seperti rukun-rukun iman yang termaklum itu dan yang bertalian dengannya.Disebutkan

sembahyang dan amalan menunaikan zakat atau sedekah yang disuruh dalama agama.

Ayatnya lagi ialah doa Nabi Ibrahim a.s. yang berbunyi[4]:

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُِ

Wahai Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang yang mendirikan sembahyang, wahai Tuhan kami terimalah doa (kami) wahai Tuhanku ampunkanlah aku dan kedua ibu bapaku dan orang-orang yang beriman pada hari berdirinya hisab.

Rasul utama dalam kalangan ulul-‘azmi ini berdoa sedemikian rupa, yang menunjukkan peri paling pentingnya amalan ini. Kita menyebut ini kerana mengingatkan bahawa bagindalah yang berdoa demi untuk kemunculan umat Muhammad s.a.w dalam sejarah dunia ini .Doa itu ialah doa[5] :

رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُم ُالْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

Ertinya: Wahai Tuhan kami! Utuskanlah kepada mereka seorang Rasul dari kalangan mereka sendiri , yang akan membaca kepada mereka ayat-ayat (firman)Mu, dan yang mengajar kepada mereka isi kandungan Kitab (al-Qur’an) serta hikmah kebijaksanaan , dan membersihkan (hati dan jiwa) mereka (dari syirik dan maksiat) .Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Kuasa Lagi Maha Bijaksana.

Dalam ’Pimpinan al-Rahman’ dinyatakan ”Demikianlah doa nabi Ibrahim alaihissalam bagi negeri Mekah al-Mukarramah dan penduduknya, doanya itu telah makbul dan hasilnya lahirlah Nabi Muhammad salla’llahu ’alaihi wa sallam dari bangsa Arab keturunan nabi Isma’il (kaum Quraisy), penduduk Mekah yang telah diutus oleh Allah taala kepada umat manusia seluruhnya”.[6]

Demikianlah tenaga dan kuasa doa yang membawa kesan yang menakjubkan, tanpa tara, dengan penerimannya pada sisi Tuhan.Kita boleh sebutkan inilah kesan ’akal ubudiyyah’ yang berdoa kepada Tuhan yang membawa kesan keseluruh alam.

Ayatnya lagi, antara yang sangat banyak itu ialah[7]:

وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ

Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mendirikan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.

Jelas dinyatakan dalam al-Qur’an bahawa jalan meminta pertolongan kepada Allah dalam menghadapi apa-apa hal ialah dengan mengamalkan sifat sabar dan mendirikan sembahyang serta berdoa dalam semnbahyang atau selepas daripadanya, sebagaimana yang boleh difahami daripada hadith baginda s.a.w.

Antara ayat-ayatnya yang banyak lagi itu ialah[8] :

وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى

Dan perintahlah keluargamu serta umatmu mengerjakan sembahyang , dan hendaklah engkau tekun bersabar mengerjakannya.Kami tidak meminta rezeki kepada kamu (bahkan) Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu.Dan ingatlah kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa.

Antara ayat-ayat tentangnya lagi ialah[9]:

اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىعَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَاتَصْنَعُونَ

Bacalah serta ikutilah (wahai Muhammad) apa yang diwahyukan kepadamu dari al-Qur’an dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun) , sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan munkar dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedah dan kesannya dari segalanya); dan ingatlah Allah mengetahui apa yang kamu lakukan.

Ayat yang lain [10] pula menyebut tentang generasi manusia-selepas daripada anbia a.s.s.- yang menngamalkan cara hidup yang lalai dan membinasakan diri sendiri.Ayat itu ialah:

فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِفَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا

Kemudian mereka digantikan oleh keturunan-keturunan yang mencuaikan sembahyang serta menurut hawa nafsu (dengan melakukan maksiat); maka mereka akan menghadapi azab (neraka).

Sembahyang juga disebut sebagai sifat-sifat utama kaum yang dikurniakan kedudukan yang teguh memerintah di muka bumi.[11]Ayat itu ialah :

الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَوَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ

Iaitu mereka (yakni umat islam) yang jika Kami berikan kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat , dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang kejahatan dan perbuatan yang munkar, dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan.

Di atas disebutkan amalan mendirikan sembahyang sebagai amalan asasi umat yangt diberikan kekuasaan memerintah, bersekali dengan menunaikan zakat dan menyuruh kepada perbuiatan yang ma’ruf dan mencegah perkara yang munkar.

Berkenaan dengan ayat ini dalam ‘Tafsir ibn Kathir’ dinyatakan[12]

وَقَالَ عَطِيَّة الْعَوْفِيّ هَذِهِ الْآيَة كَقَوْلِهِ ” وَعَدَ اللَّه الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَات لَيَسْتَخْلِفَنّهُمْ فِي الْأَرْض ” وَقَوْله ” وَلِلَّهِ عَاقِبَة الْأُمُور ” كَقَوْلِهِ تَعَالَى وَالْعَاقِبَة لِلْمُتَّقِينَ وَقَالَ زَيْد بْن أَسْلَم وَلِلَّهِ عَاقِبَة الْأُمُور وَعِنْد اللَّه ثَوَاب مَا صَنَعُوا .

Kata ‘Atiyyah al-‘Aufi: Ayat ini adalam seperti ayat (yang bermaksud): Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dari kalangan kamu dan yang melakukan amalan solih bahawa Ia akan benar-benar memberi kekuasaan memerintah kepada kamu di muka bumi (hi hujungnya ‘sebagaimana Ia telah memberikan kekuasaan memerintah kepada mereka yang dahulu daripada kamu), dan ayat (yang bererti) dan bagi Allah kesudahan semua perkara adalah seperti ayat (yang bermaksud): Dan kesudahan (yang baik) adalah bagi mereka yang bertaqwa.

Ayat di atas itu sepenuhnya ialah[13]:

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

Ertinya:Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal solih di antara kamu (wahai umat Muhammad) bahawa Ia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi , sebagaimana Ia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka: khalifah-khalifah yang berkuasa; dan Ia akan menguatkan dan mengembangkan agama mereka (agama Islam) yang telah diredhai untuk mereka; dan juga Ia akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman musuh); mereka terus beribadat kepadaKu dengan tidak mempersekutukan sesuatu yang lain denganKu.(dan ingatlah) sesiapa yang kufur ingkar sesudah itu, maka mereka itulah orang-orang yang fasik.

Sesudah itu ayat yang berikutnya [14] bermaksud: “Dan dirikanlah kamu akan sembahyang serta berilah zakat; dan taatlah kamu kepada Rasulullah supaya kamu beroleh rahmat.

Dalam hubungan sifat-sifat mereka yang berjaya yang mencapai kejayaan sebenarnya, terdapat ayat-ayat seperti berikut:[15]

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَالَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ

وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَوَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَإِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ

فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَوَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَوَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ

Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman; iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya; iaitu mereka yang menjauhkan diri daripada perbuatan dan perkataan yang sia-sia;dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan membayar zakat dan lainnya);dan mereka yang menjuaga kehormatannya; kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya, maka sesungguhnya mereka tidaklah tercela; kemudian sesiapa yang mengingini selain daripada demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas; dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya; dan mereka yang tetap memelihara sembahyangnya; mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi ; yang akan mewarisi syurga Firdaus; kekal mereka di dalamnya.

Dalam ayat-ayat Surah ini terdapat sebutan syarat-syarat kejayaan dilihat dari segi kerohanian dan akhlak, yang menyenaraikan keimanan, pembentukan akal ubudiyyah dalam sembahyang dengan sifat khusyuknya, kawalan diri yang penuh disiplin sehingga terelak daripada kesia-siaan, pembayaran zakat (dengan erti-ertinya), kebersihan hidup kelamin, perlaksanaan tugas dan amanah serta janji, pengurniaan Syurga Jannatul-Firdaus.Ia diakhiri semula dengan ‘Mereka yang tetap memelihara sembahyangnya” yang merujuk kepada akal ubudiyyah yang mendapat sanjungan yang sedemikian di sisi Tuhan.

Ayat-ayat yang mempunyai makna-makna yang sedemikian dengan beberapa tambahan lagi ialah seperti berikut:

[16]إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًاإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًاوَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًاإِلَّا الْمُصَلِّينَ الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَوَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُوم ِوَالَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ وَالَّذِينَ هُمْ مِنْ عَذَابِ رَبِّهِمْ مُشْفِقُونَ إِنَّ عَذَابَ رَبِّهِمْ غَيْرُ مَأْمُونٍ وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ وَالَّذِينَ هُمْ بِشَهَادَاتِهِمْ قَائِمُونَ وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ أُولَئِكَ فِي جَنَّاتٍ مُكْرَمُونَ

[19]Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah (lagi bakhil kedekut).

[20] Apabila dia ditimpa kesusahan, dia sangat resah gelisah.

[21] Dan apabila dia beroleh kesenangan, dia sangat bakhil kedekut.

[22] Kecuali orang-orang yang mengerjakan sembahyang.

[23] Iaitu mereka yang tetap mengerjakan sembahyangnya.

[24] Dan mereka (yang menentukan bahagian) pada harta-hartanya, menjadi hak yang termaklum.

[25] Bagi orang miskin yang meminta dan orang miskin yang menahan diri (daripada meminta).

[26] Dan mereka yang percayakan hari pembalasan (dengan mengerjakan amal-amal yang soleh sebagai buktinya).

[27] Dan mereka yang cemas takut daripada ditimpa azab Tuhannya.

[28] Kerana sesungguhnya azab Tuhan mereka, tidak patut (bagi seseorangpun) merasa aman terhadapnya.

[29] Dan mereka yang menjaga kehormatannya.

[30] Kecuali kepada isterinya atau kepada hambanya, maka sesungguhnya mereka tidak tercela.

[31] Kemudian sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas.

[32] Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya.

[33] Dan mereka yang memberikan keterangan dengan benar lagi adil (semasa mereka menjadi saksi).

[34] Dan mereka yang tetap memelihara sembahyangnya.

[35] Mereka (yang demikian sifatnya) ditempatkan di dalam Syurga dengan diberikan penghormatan.

Dalam kitab ‘Al-Majmu’ Syarah al-Muhadhdhab’[17] dinyatakan :

( وَمَنْ وَجَبَتْ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَامْتَنَعَ مِنْ فِعْلِهَا فَإِنْ كَانَ جَاحِدًا لِوُجُوبِهَا – فَهُوَ كَافِرٌ وَيَجِبُ قَتْلُهُ بِالرِّدَّةِ ؛ لِأَنَّهُ كَذَّبَ اللَّهَ تَعَالَى فِي خَبَرِهِ ، وَإِنْ تَرَكَهَا وَهُوَ مُعْتَقِدٌ لِوُجُوبِهَا وَجَبَ عَلَيْهِ الْقَتْلُ ، وَقَالَ الْمُزَنِيّ يُضْرَبُ وَلَا يُقْتَلُ ، وَالدَّلِيلُ عَلَى أَنَّهُ يُقْتَلُ قَوْلُهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : { نُهِيتُ عَنْ قَتْلِ الْمُصَلِّينَ } وَلِأَنَّهُ إحْدَى دَعَائِمِ الْإِسْلَامِ لَا تَدْخُلُهُ النِّيَابَةُ بِنَفْسٍ وَلَا مَالٍ فَيُقْتَلُ بِتَرْكِهَا كَالشَّهَادَتَيْنِ ، وَمَتَى يُقْتَلُ ؟ فِيهِ وَجْهَانِ قَالَ أَبُو سَعِيدٍ الْإِصْطَخْرِيُّ : يُقْتَلُ بِتَرْكِ الصَّلَاةِ الرَّابِعَةِ إذَا ضَاقَ وَقْتُهَا فَيُقَالُ لَهُ : إنْ صَلَّيْتَ وَإِلَّا قَتَلْنَاكَ ؛ لِأَنَّهُ يَجُوزُ أَنْ يَكُونَ مَا دُونَ ذَلِكَ تَرَكَهَا لِعُذْرٍ . وَقَالَ إِسْحَاقُ يُقْتَلُ بِتَرْكِ الصَّلَاةِ الثَّانِيَةِ إذَا ضَاقَ وَقْتُهَا ، وَيُقَالُ لَهُ : إنْ صَلَّيْتَ وَإِلَّا قَتَلْنَاكَ وَيُسْتَتَابُ كَمَا يُسْتَتَابُ الْمُرْتَدُّ ؛ لِأَنَّهُ لَيْسَ بِأَكْثَرَ مِنْ الْمُرْتَدِّ وَفِي اسْتِتَابَةِ الْمُرْتَدِّ قَوْلَانِ ، ( أَحَدُهُمَا ) : ثَلَاثَةُ أَيَّامٍ ، ( وَالثَّانِي ) يُسْتَتَابُ فِي الْحَالِ فَإِنْ تَابَ وَإِلَّا قُتِلَ ، وَكَيْفَ يُقْتَلُ ؟ الْمَنْصُوصُ أَنَّهُ يُقْتَلُ ضَرْبًا بِالسَّيْفِ . وَقَالَ أَبُو الْعَبَّاسِ لَا يُقْصَدُ قَتْلُهُ لَكِنْ يُضْرَبُ بِالْخَشَبِ وَيُنْخَسُ بِالسَّيْفِ حَتَّى يُصَلِّيَ أَوْ يَمُوتَ كَمَا يُفْعَلُ بِمَنْ قَصَدَ النَّفْسَ أَوْ الْمَالَ ، وَلَا يُكَفَّرُ بِتَرْكِ الصَّلَاةِ ؛ لِأَنَّ الْكُفْرَ بِالِاعْتِقَادِ ، وَاعْتِقَادُهُ صَحِيحٌ ، فَلَمْ يُحْكَمْ بِكُفْرِهِ ، وَمِنْ أَصْحَابِنَا مَنْ قَالَ يُكَفَّرُ بِتَرْكِهَا لِقَوْلِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ” بَيْنَ الْكُفْرِ ” وَالْعَبْدِ تَرْكُ الصَّلَاةِ فَمَنْ تَرَكَهَا فَقَدْ كَفَرَ “

Sesiapa yang wajib mendirikan sembahyang walhal ia enggan melakukannya, maka kalau ia engkari wajibnya, ia menjadi kafir, wajib dibunuh kerana murtad.Ini kerana Allah taala mewajibkannyha dalam khabarNya (iaitu kitabNya); kalau ia meninggalkannya walhal ia beriktikad wajibnya, wajib dibunuh, kata al-Muzani ia dipukul, bukan dibunuh.Dalil yang menunjukkan ia dibunuh ialah sabda Rasulullah s.a.w. (Aku ditegah daripada membunuh orang melakukan sembahyang), (itu) kerana ia (iaitu sembahn\yang) ialah satu daripada tiang-tiang agama Islam (ihda da’a’im al-Islam), maka ia tidak boleh diwakilkan atau digantikan dengan diri dan harta; maka dibunuh (orang yang) meninggalkannya , sama seperti (hokum meninggalkan) dua kalimah syahadah.(Soalan): Bilakah ia dibunuh? Ada dua wajah tentang hukumnya; kata Abu Sa’id al-Istakhri, ia dibunuh dengan ia meninggalkan sembahyang yang keempat, bila waktunya sudah kesempitan; maka dikatakan kepadanya : Kalau anda sembahyang (maka selamat), kalau tidak, kami akan membunuh anda; ini kerana harus ada apa yang lain daripada itu kerana keuzuran. Kata Ishaq: ia dibunuh kerana meninggalkan sembahyang yang kedua bila sudah sempit waktunya, dikatakan kepadanya : Kalau anda sembahyang (maka selamat) kalau tidak kami akan membunuhy anda, dan ia mesti disuruhy bertaubat seperti orang murtad disuruh bertaubat; ini kerana ia tidak memebihi lagi daripada orang murtad.Tentang menyuruh orang murtad berttaubat ada dua kaul.(Satu) daripadanya ialah (ia diberi masa bertaubat) selama tiga hari; (Pendapat kedua) , ia disuruh bertaubat waktu itu juga, maka kalau ia bertaubat (maka selamat), kalau tidak ia dibunuh.Bagaimanakah ia dibunuh itu? Yang dinaskan ialah ia dibunuh dengan dengan dipancung dengan pedang.Kata Abul-‘Abbas : Tidak dikasadkan bunuhnya itu, tetapi ia dipukul dengan kayu, dan diancam dan digertak dengan pedang, sehingga ia sembahyang, atau ia mati, sebagaimana yang dilakukan kepada orang yang mengkasad nyawa atau harta (orang), dan ia tidak kafir dengan meninggalkan sembahyang (semata-mata), kerana kufur adalah melalui I’tikad, walhal I’tikadnya sohih, maka tidak dihukumkan ia kafir; dari kalangan sahabat kam I (dalam mazhab Syafie) ada yang berpegang kepada pendapat kafir (orang yang meninggalkan sembahyang) dengan berdasarkan kepada hadith: Yang membezakan antara kufur dan seorang hamba (Allah) itu ialah meninggalkan sembahyang, maka bila ia meninggalkan sembahyang ia menjadi kafir…”.

Tentang hokum meninggalkan sembahyang itu diperincikan lagi, katanya[18] :

فَفِيهِ مَسَائِلُ ( إحْدَاهَا ) إذَا تَرَكَ الصَّلَاةَ جَاحِدًا لِوُجُوبِهَا أَوْ جَحَدَ وُجُوبَهَا وَلَمْ يَتْرُكْ فِعْلَهَا فِي الصُّورَةِ فَهُوَ كَافِرٌ مُرْتَدٌّ بِإِجْمَاعِ الْمُسْلِمِينَ وَيَجِبُ عَلَى الْإِمَامِ قَتْلُهُ بِالرِّدَّةِ إلَّا أَنْ يُسْلِمَ ، وَيَتَرَتَّبُ عَلَيْهِ جَمِيعُ أَحْكَامِ الْمُرْتَدِّينَ ، وَسَوَاءٌ كَانَ هَذَا الْجَاحِدُ رَجُلًا أَوْ امْرَأَةً ، هَذَا إذَا كَانَ قَدْ نَشَأَ بَيْنَ الْمُسْلِمِينَ ، فَأَمَّا مَنْ كَانَ قَرِيبَ الْعَهْدِ بِالْإِسْلَامِ أَوْ نَشَأَ بِبَادِيَةٍ بَعِيدَةٍ مِنْ الْمُسْلِمِينَ بِحَيْثُ يَجُوزُ أَنْ يَخْفَى عَلَيْهِ وُجُوبُهَا فَلَا يُكَفَّرُ بِمُجَرَّدِ الْجَحْدِ ، بَلْ نُعَرِّفُهُ وُجُوبَهَا فَإِنْ جَحَدَ بَعْدَ ذَلِكَ كَانَ مُرْتَدًّا فَإِنْ قِيلَ : كَيْفَ أَهْمَلَ الْمُصَنِّفُ هَذَا الْقَيْدَ وَهُوَ كَوْنُهُ نَشَأَ بَيْنَ الْمُسْلِمِينَ مَعَ أَنَّهُ شَرْطٌ بِلَا خِلَافٍ ؟ فَالْجَوَابُ أَنَّ فِي لَفْظِهِ مَا يَقْتَضِي اشْتِرَاطَهُ ، وَهُوَ قَوْلُهُ : ( فَإِنْ كَانَ جَاحِدًا ) ؛ لِأَنَّ الْجَاحِدَ عِنْدَ أَهْلِ اللُّغَةِ مَنْ أَنْكَرَ شَيْئًا سَبَقَ اعْتِرَافُهُ بِهِ . هَكَذَا صَرَّحَ بِهِ صَاحِبُ الْمُجْمَلِ وَغَيْرُهُ ، وَقَدْ أَوْضَحْتُهُ فِي تَهْذِيبِ الْأَسْمَاءِ .

Tentangnya ada (beberapa) masalah: (Satunya) Kalau orang itu meninggalkan sembahyang dengan keadaan mengingkari bagi wajibnya, atau mengingkari wajibnya, walhal ia tidak meninggalkan amalannya, pada rupa zahirnya, maka ia kafir murtad, dengan ijma’ Muslimin, dan wajib atas imam (pihak berkuasa negeri) membunuhnya kerana murtadnya, kecuali ia memeluk Islam , maka berlakulah atasnya semua hukum-hukum orang murtad, sama sahaja orang murtad itu lelaki atau wanita, ini (berlaku hukum seperti itu) kalau ia membesar hidup dalam kalangan Muslimin, adapun kalau ia baharu sahaja memeluk Islam atau ia hidup membesar dalam kawasan padang pasir yang jauh daripada Muslimin dengan secara sedemikian sehingga harus terselindung daripadanya hukum wajib sembahyang itu, maka ia tidak menjadi kafir dengan semata-mata meningkari sembahyang itu (mujarrad al-jahd), bahkan kita (hendaklah) memberi tahu kepadanya tentang wajib sembahyang itu, kalau ia mengingkarinya selepas itu, maka ia menjadi murtad.Kalau ditanya: Mengapakah pengarang (asal kitab al-Muhadhdhab) melupakan kaiktan ini, iaitu ’ia hidup membesar dalam kalangan Muslimin’ walhal itu syarat (untuk menentukan hukum kafir atau tidak ) tanpa khilaf (lagi).Jawapannya: bahawa dalam lafaz (asal kitab itu ) ada (keadaan ) yang membawa kepada meletakkan syarat demikian itu, iaitu katanya ’kalau ia ingkar’ (fa ’in kana jahidan), kerana ingkar (al-jahid) pada ahli bahasa ialah orang yang ingkar sesuatu yang sebelumnya ia mengiktirafnya.Demikianlah yang diterangkan oleh pengarang ’al-Mujmal’ dan lainnya, dan saya (sendiri, kata Imam al-Nawawi) telah menerangkannya dalam kitab ’Tahdhib al-Asma’.

Tentang wajib sembahyang yang lima waktu itu Imam Syafie rd menyatakan dalam ’al-Umm’[19]

وَأَنَّ الْفَرَائِضَ فِيمَا ذُكِرَ مِنْ لَيْلٍ ، أَوْ نَهَارٍ وَيُقَالُ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ { فَسُبْحَانَ اللَّهِ حِينَ تُمْسُونَ } الْمَغْرِبُ وَالْعِشَاءُ { وَحِينَ تُصْبِحُونَ } الصُّبْحُ { وَلَهُ الْحَمْدُ فِي السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَعَشِيًّا } الْعَصْرُ { وَحِينَ تُظْهِرُونَ } الظُّهْرُ وَمَا أَشْبَهَ مَا قِيلَ

Dan adapun sembahyang yang wajib dalam apa yang tersebut itu mala dan siangnya dan dikatakan tentang maksud firman Allah azza wa jalla (dan bertasbihlah kepada Allah bila kamu berada waktu petang)[20] [ini merujuk kepada ] Maghrib dan ‘Isya’ (Dan bila kamu berada waktu pagi[21]) [ini merujuk kepada waktu] Subuh, (dan bagiNya segala puji di langit dan di bumi pada waktu petang[22]) [ini merujuk kepada waktu] Asar (dan bila kamu berada waktu zohor [23][merujuk kepada waktu ] zohor dan apa yang menyerupai yang dikatakan itu.

Dan berkenaan dengan apa yang ada dalam sunnah nabi sallah’llahu ‘alaihi wa sallam berkenaan dengan sembahyang yang wajib itu kata Imam al-Syafie[24]:

وَبَيَانُ مَا وَصَفْت فِي سُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ عَمِّهِ أَبِي سُهَيْلِ بْنِ مَالِكٍ عَنْ أَبِيهِ أَنَّهُ سَمِعَ طَلْحَةَ بْنَ عُبَيْدِ اللَّهِ يَقُولُ { جَاءَ رَجُلٌ إلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَإِذَا هُوَ يَسْأَلُ عَنْ الْإِسْلَامِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَمْسُ صَلَوَاتٍ فِي الْيَوْمِ وَاللَّيْلَةِ فَقَالَ هَلْ عَلَيَّ غَيْرُهَا فَقَالَ لَا إلَّا أَنْ تَطَّوَّعَ } ( قَالَ الشَّافِعِيُّ ) فَفَرَائِضُ الصَّلَوَاتِ خَمْسٌ وَمَا سِوَاهَا تَطَوُّعٌ فَأَوْتَرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى الْبَعِيرِ وَلَمْ يُصَلِّ مَكْتُوبَةً عَلِمْنَاهُ عَلَى بَعِيرٍ بِحَالٍ

Huraian berkenaan dengan apa yang digambarkan dalam sunnah rasulullah salla’llahu ‘alaihi wa sallam : Malik memberi khabar kepada kami daripada bapa saudaranya Abu Suhail bin Malik dari bapanya bahawa ia mendengar talhah bin ‘Ubaidillah berkata (Datanglah seorang lelaki kepada Rasulullah salla’llahu ‘alaihi wa sallam bertanya kepada baginda berkenaan dengan agama Islam, maka Rasulullah s.a.w. bersabda : SWembahyang lima waktu sehari semalam .Kata orang itu: Adakah wajib yang lain lagi daripada itu ke atas hamba? Baginda menjawab: Tidak ada, kecujali sembahyang sunat.)(Kata Imam Syafie) : Maka sembahyang yang wajib adalah lima waktu, yang lain daripadanya adalah sembahyang sunat.Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam melakukan sembahyang witir atas unta walhal kita mengetahui baginda tidak melakukan sembahyang yang wajib lima waktu itu atas unta.

Tanpa berpanjang kalam, mungkin berguna kita menyebutkan bahawa seseorang itu hendaklah beriman dengan akidah yang sahih, iaitu akidah Ahlissunnah wal-jamaah mengenai rukun Islam yang enam itu.Dengan itu benarlah akidahnya, serta dengan ia mempunyai keyakinan tanpa syak dan ragu tentang keyakinannya itu. Ini kerana hanya mazhab Ahlissunnah wa al-Jamaah sahaja yang diakui oleh nabi s.a.w. dan ijma’ ulama umat ini.

Kemudian hendaklah seseorang itu bersuci dengan cara yang betul dan sah mengikut apa yang diajarkan dalam mazhab, kalaulah ia bukan imam mujtahid.Ini kerana orang yang bukan imam mujtahid, orang awam, wajib ia mengikut mujtahid; kalau tidak ditakuti tidak sah amal ibadatnya.

Kemudian bersuci itu pula ada kategori-kategorinya, sebagaimana yang diajarkan oleh imam al-Ghazali rd dalam mazhab Syafie. Beliau menyebutkan dalam kitab ‘Ihya’nya[25]bahawa bersuci (al-taharah) itu ada empat kategorinya; bersuch zahir badan daripada hadath dan najis ; bersuci anggota badan daripada berbuat salah dan dosa; kemudian bersuci hati daripada sifat-sifat yang buruk dan jahat seperti dengki, takbur dan yang sepertinya, dan menghiasinya dengan sifat-sifat mulia , kemudian yang tertinggi sekali, bersuci batin hati –al-sirr- daripada apa yang selain daripada Allah.Katanya ini taharah anbia dan siddiqin. Matlamat yang penghabisan sekali bagi batin hati-al-sirr- ialah supaya tersingkapnya kehebatan Allah dan keagungannya kepada orang yang beribadat kepadaNya (Jalal Allah wa ‘azamatihi).[26]

Ilmu tentang akidah itu didapati dengan pengajian, telaah, membaca Qur’an, dan kesedaran tentangnya melalui membaca Qur’an, mengingati Allah, berdoa, berwirid, melakukan amalan-amalan yang solih dan menetapi diri dalam amalan-amalan itu secara berterusan.Hendaklah itu semua dilakukan sampai berbuat baik dan mengingati Allah itu menjadi tabiat diri atau celupan pada jiwa dan hati yang berterusan, seperti bernang dalam air pada ikan, dan terbvang di angkasa pada burung. Ini ‘malakah’ namanya. Dengan itu ‘malakah keimanan’ (‘malakah imaniah’) menjadi sebati pada diri. Kalau tersilap hendaklah orang itu bertaubat mengikut syarat-syarat dan rukun-rukunnya.

Amalan bersuci juga hendaklah dipelajari dengan betul dan cermat supaya dengan itu membersih diri daripada najis dan hadath berlaku secara sah; sebab kalau tidak sah bersuci daripada hadath, termasuk berwudhu dan membersih diri daripada najis, maka sembahyang tidak sah, ibadat haji dan umrah pun tidak sah.Demikian seterusnya. Hendaklah pengetahuan dan amalan tentang bersuci ini dicapai dengan cermat dan betul dan amalannya hendaklah dilaksanakan dengan betul supaya ia sah, dan akhirnya amalan bersuci ini menjadi tabiat kedua bagi diri.Ia menjadi ’malakah taharah’, kalau boleh dikatakan demikian; ini boleh dicapai memalui pengajian, mendengar pengajaran, telaah kitab-kitab yang diakui, dan mengamalkannya kali demi kali sehingga menjadi seb ati dengan diri.

Demikian juga ’taharan’ dalam erti yang lebih jauh lagi itu : taharah anggota badan daripada perbuatan derhaka dan maksiat, taharah hati daripada sifat-sifat yang tercela, akhirnya, bagi orang yang beruntung, taharaih batin-hati –al-sirr- daripada tertumpu kepada yang lain selain daripada Allah.Ini taharah anbia dan siddiqin kata Imam al-Ghazali rd.

Dalam Dunia Melayu, antaranya Syaikh Daud al-Fatani rh menyebut dalam kitabnya [27]:

Kemudeian adalah toharah itu terbahagi atas dua bahagi ’ainiah dan hukmiah(maka) toharah yang ’ainiah itu yang tiada melalu akan tempat masuknya seperti membasuh najis(dan) yang hukmiah itu barfang yang melalui akan tempat masuknya seperti wudhu’ dan mandi janabah maka bahawasa yang mewajibkan dia masuk hasyafah atau keluar mani (dan terbahagi pula) [toharah itu] atas dua bahagi qalbi dan badani.(Maka qalbi itu) yakni toharah hati itu seperti hasad dan ujub dan ria dan takabur ,l kata Imam Ghazali mengetahui akan hadnya (definisinya) dan asbabnya dan ubatnya dan mengubatkan dia fardhu ain berlajar akan dia. (Dan badani) yakni tubuh ada kalanya disucikan dengan air atau tanah atau dengan keduanya seperti kena najis anjing atau yang lain daripada keduanya seperti penyamak, ada kalanya dengan sendirinya seperti darah [kijang yang men] jadi misk [kasturi] atau arak jadi cuka …

Sekarangh kita sampai kepada amalan sembahyang itu sendiri. Sudah tentulah ia bermula dengan ilmu berkenaan dengan sembahyang itu sendiri, berkenaan dengan rukun-rukunnya seperti takbiratul-ihram, niat, kiam, fatihah, ruku’, i’tidal, sujud, duduk antara dua sujud, sujud, toma’ninah, tahiyat, solawat kepada nabi s.a.w. dalam tahiyat, salam.[28]

Maka wajiblah seseorang yang sembahyang itu menjadikan benar-benar sah perlaksanaan rukun-rukun sembahyangnya: sah kiam ruku’ dan sujudnya, dan lain-lain rukun fi’li atau rukun perbuatan yang dilakukan dengan anggota badan seperti kaki tangannya, sah rukun qaulinya, seperti sahlah bacaan sembahyangnya, sah bacaan fatihahnya, sah takbirnya, sah tahiyatnya, sah syahadahnya, sah lafaz salamnya, sah bacaan ayat-ayat Qur’an di dalamnya , betul sebutan- sebutan hurufnya; kemudian sah rukun qalbinya, seperti sah niat sembahyangnya, seperti ia niat waktu takbiratul-ihram ’Aku sembahyang fardhu zohor empat rakaat kerana Allah Allah akbar”; atau ”Aku sembahyang fardhu zohor empat rakaat mengikut imam kerana Allah, Allah akbar”; kalau sembahyang Jumuaat wajib meniatkan ’mengikut imam’ kerana sembahyang Jumuat itu fardhu berjemaah men gikut imam; kalau tidak tidak sah.

Selain daripada ’sah rukun tiga belas’ itu dalam mazhab Syafie, maka sayugialah orang yang sembahyang itu menjayakan ’adab batin yang enam perkara’ itu supaya dengan itu terjaminlah sifat khusyu’ dalam sembahyang itu. Dan mengikut Sureah al-Mu’minun ayat yang kedua, itu syarat kejayaan yang sebenarnya dalam hidup. Syarat-syarat yang lain disebut kemudian seperti: mengelak daripada kesia-siaan, membayar zakat, kehidupan kelamin yang terkawal bersih, menjaga amanah dan janji, kemudian disebut menjaga amalan sembahyang.

Enam adab yang batin itu ialah : hadhir hati bahawa kita berada dalam sembahyang, tidak tertumpu kepada yang lain.Sebagaimana badan terarah ke arah kiblat, itu kiblat badan, maka kalbu atau ingatan tumpuan hati ialah kepada Allah, itu kiblat kalbu.Dengan itu hendaklah dalam sembahyang itu sama-sama tercapai kejayaan mengadap ke arah kiblat badan dan kiblat hakiki bagi kalbu. Dengan itu bila dilafazkan ’Allahu akbar’ benar-benar itu tertuju kepada Allah. Pada waktu merasai kebesaran Allah itulah diniatkan sembahyang itu dengan niat yang tersebut seperti :Aku sembahyang fardhu zohor empat rakaat kerana Allah”.Jangan ingan dalam hati ’Allah Maha Besar’ sebagai yang disangka oleh setengah pihak, itu bukan niat sembahyang, itu terjemahan Allahu akbarf.Terjemahan itu tidak diperlukan sebab rasa kebesaran Allah ada dalam hati sebelum daripada lafaz ’Allahu akbar’, lafaz ’Allahu akbar’ itu sebenarnya terjemahan apa yang sudah terasa dalam hati; itu tidak perlu diterjemah lagi. Dalam masa itulah diniatkan niat sembahyang itu sebagaimana yang diuhuraikan oleh ulama iaitu kasad melakukan sesuatu serentak dengan perbuatannya. Ini berdasarkan hadith ’innamal-a’malu bi’nniyat: Sesungguhnya amalan itu dikira serentak, sekali gus dengan perbuatan melakukannya.Dalam hadith itu ’ba’nya ’ ialah ’ba’ al-musahabah’ yang menunjukkan makna keserentakan. ا ( قصد الشيء مقترنا بفعله )

Imam Ghazali rd menerangkan cara-cara mencapai kejayaan dalam sembahyang dengan membetulkan perlaksanaan rukun-rukun dan syarfat-syarat serta adab-adabnya, yang disebut oleh beliau sebagai ’al-asrar’ atau ’rahasia-rahasia.Beliau menerangkan bahawa cara mencapai kekhusyukan –yang disebut sebagai syarat orang yang benar-benar berjaya dalam Surah al-Mu’minun ayat kedua – sifat hati tertumpu ke hadhrat Allah, tetap tumpuannya, konsentrasinya, dan anggota badan pula tetap, tenang dalam masa melakukan rukun berkenaan, ialah dengan mengamalkan enam adab seperti berikut.

Pertamanya dengan ada hadhir hati dalam sembahyang itu, yakni hati ingat benar-benar hal ia dalam sembahyang mengadap Allah Yang Maha Besar,Maha Tinggi, Maha Menyaksi. Keduanya ia memahami apa-apa yang dibacanya dalam sembahyang. Ia bermula dengan mengingati niat sembahyang, kemudian erti bacaan doa iftitah. Dalam iftitah diingatkan ia mengadap Tuhan, Yang menjadikan langit dan bumi, ia beragama Islam tunduk kepada Tuhan; ertinya orang Islam ialah orang lain selamat daripada lidah dan tangannya, baharulah itu Islam sebagaimana yang disebut dalam hadith.Kemudian ia mengingatkan wajah hatinya mengadap Tuhan, kemudian sembahyang dan pengorbanannya dalam hidup adalah kerana Allah, kemudian aktivitinya dalam hidupnhya kerana Allah, matinya kerana Allah.Ingatan-ingatan dan konsentrasi akal, hati dan roh kepada makna-makna ini akan membentuk peribadi yang sungguh bersih dan perkasa untuk dikurniakan sifat khusyu’ oleh Tuhan. Dan sifat inilah yang dituntut atas hati manusia, atau akal ubudiahnya.(Ertinya kita boleh perhatikan bahawa dalam Islam akal atau hati itu untuk mencapai dua keperkasaan: keperkasaan ubudiah dalam mengingati Allah, kedua keperkasaan dalam berfikir secara betul, tepat, mencapai natijah atau matlamat, atau rasional dan ’syllogictic’, mampu membuat kenyataan-kenyataan yang betul dan tepat berdasarkan kepada kenyataan-kenyataan yang betul dan tepat sebelumnya.

Sebab itu al-Qur’an menggabungkan dua aspek keperkasaan akal-hati itu dalam ayat tentang zikir dan tafakur.Ayat itu ialah[29]:

إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِلَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِالَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَفِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًاسُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang, adatanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal.

(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka.

Dalam ayat ini tergabung keperkasaan akal ubudiah (akal kontemplatif yang khusyuk kepada Tuhan) dan akal tafakur yang rasional , berfikir dalam suasana mentauhidkan Allah, dalam intelektualiti ketauhidan (‘tauhidic intellectuality’).[30]

Sebab itu dalam peradaban Islam kita boleh melihat dua aspek akal dan roh ini dimanifestasikan dalam diri Rasulullah s.a.w., para Sahabat seperti Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali –Allah meredhai mereka amin, dan lainnya, kemudian para tabi’in, kemudian para ulama zaman kemudian seperti Syafie, dan lainnya, Imam al-Ghazali

Yang membicarakan akal kontemplatif dalam ‘Ihya dan ‘Kimiya al-saadah’ serta ‘Mishkatul-Anwar’nya, kemudian membicarakan analisis falsafah dalam ‘Tahafut al-Falasifah’nya. Demikian juga mereka di zaman kemudian seperti ibn Khaldun yang memahami dua aspek akal ini, dan terbentuk kedua-duanya dalam dirinya sendiri, demikian pula pada ibn Sina terbentuk kedua-duanya sebagaimana yang boleh dilihat dalam ‘al-Qanun fi’t-Tib’nya dan juga dalam ‘Al-Isharat wa at-Tanbihat’ yang pada bahagian kemudian dalam kitabnya beliau membicarakan hidup kerohanian. Dalam hidupnya sendiri bila ia menghadapi masalah ia sembahyang dan mendapat bimbingan rohani dalam menyelesaikan masalah-masalah keilmuannya. Demikian juga peribadi seperti Fakhru’d-Din al-Razi, dan kemudiannya Syah Waliyu’llah dari Delhi yang terbentuk intelektualitinya mengikut paradigma yang sedemikia.

Kitab kembali kepada penerangan Imam al-Ghazali rd berkenaan dengan pembentukan akal kontemplatif ini.Keduanya katanya hendaklah seseorang itu medmahami apa yang dibacanya; kemudian ia merasai kebesaran Tuhan dengan kalbu dan akalnya; kemudian ia merasai kehebatan Tuhannya; kemudian ia berharap kepada Tuhannya; akhirnya ia merasa malu kepada Tuhannya kerana banyak tsksirnya dalam melakukan amalan-amalan dan pembentukan sikap yang dikehendaki olehNya.Inilah antaranya ramuan-ramuan bagi pembentukan keshusyukan dalam sembahyang yang menjayakan manusia secara hakiki. Dengan usaha melaksanakan sembahyang seperti ini akan tercapailah akal ubudiyyah atau akal kontemplatif itu.

Akal yang lain yang perlu dibentuk, mengikut ibn Khaldun ialah akal pembeza, al-‘aqlul tamyizi, akal amali yang mahiur dalam perkara-perkara amali ,a l-‘aqlul amali, akal nazari, yang mahir dalam membuat huraian teori dan membentuk teori daripada maklumat-maklumat, akal pengelaman atau ‘al-a’aqlul at-tajribi’ yang menca[pai menafaat sebaiknya daripada pengelaman dan percubaan hidup (termasuk pencapaian dalam makmal), dan akal tambahan atau ‘al-‘aqlul mazid’ yang merupakan himpunan kemahiran-kemahiran taraf tinggi dan pengetahuan yang ada pada sesuatu kawasan kota atau peradaban yang memajukan bangsa yang berkenaan.[31]

Ibn Khaldun menggunakan istilah ‘malakah’ bagi sifat yang menjadi celupan pada akal dan jiwa yang tidak terpisah daripadanya untuk iman, ibadat, akhlak, kepandaian mekanikal, kesenian, kebahasaan, pengurusan dan seterusnya. Ini tercapai dengan latihan, ulangan, percubaan, yang m elibatkan akal, iradat, dan gerak badan serta lidah manusia. Inilah antaranya yang menjayakan pembentukan pelbagai jenis ’malakah’ dalam peribadi manusia.Pada akhirnya manusia itu menjadi peribadi yang memiliki iman yang kuat dan teguh, hidup ubudiah yang mendalam, berkesan dan berjaya, sehingga terbentuk pada dirinya akal kontemnplatif, hidup akhlak dengan sifat-sifat keutamaan yang gemilang dan mulia, kemahiran yang pelbagai dalam hidupnya, yang menjayakannya, kemahiran pengurusan serta keyakinan diri dengan pergantungan kepada Tuhan.

Dalam Sirah Nabawiyyah proses pembentukan aspek-aspek ini dijayakan dengan sebaiknya yang membawa kepada terbentuknya ’umat terbaik yang dilahirkan untuk faedah umat manusia’.[32]

Sekarang kita boleh melihat sedikit sebanyak gugusan makna dari amalan-amalan sembahyang yang membentuk akal kontemplatif yang dikehendaki itu, berserta dengan akal yang tajam, bila ia dimenafaatkan sebaiknya.

  • Mula dengan azan mengingati kebesaran Allah
  • Mengingati kebenaran pengakuan syahadah menyambung janji asal menjadikan Tuhan sebagai Rabb
  • Seruan untuk datang mendirikan sembahyang
  • Seruan datang kepada kejayaan hakiki
  • Ulangan Tuhan Maha Besar
  • Ulangan tiada tuhan melainkan Allah, hakikat teragung dalam seluruh yang maujud.
  • Penyucian badan daripada kekotoran dan najis
  • Kesedaran tentang perlu membuang kemaksiatan dari anggota badan
  • Membuang kemaksiatan dari kalbu dan jiwa
  • Memberi tumpuan kepada hadrat Tuhan dengan batin hati
  • Takbir dengan kesan merasai kebesaran Tuhan pada permulaan sembahyang
  • Amalannya kerana Allah.
  • Mengadap wajah kalbu kepada Tuhan, badan mengadap ke arah Kiblat
  • Pengakuan sembahyang, hidup mati kerana Allah.
  • Basmalah: memulakan semua kegiatan dengan Nama Tuhan (Surah al-’Alaq memerintah demikian, ayat mula-mula diturunkan)
  • Memuji Allah atas sekelian niamat
  • Menyebut kasih sayang Tuhan
  • Menyebut hari kemudian, maka mesti bersedia untuk hisab, memperbaiki diri
  • Memohon jalan hidup yang lurus, perlu memperbetul diri dengan hakikat ini
  • Mengakui ubudiah kepada Tuhan semata-mata
  • Menyerah diri, memohon pertolongan Tuhan (dengan harap dan yakin)
  • Mengingati jalan manusia utama dalam seluruh tamadun : para nabi, siddiqin, syuhada dan solihin sebagai ’role model’ bukan lain
  • Mengelak diri daripada jalan mereka yang sesat
  • Mengelak jalan mereka yang dimurkai Tuhan (dari al-fatihah dan iftitah).Mohon perkenan dengan yakin dan harap yang penuh.
  • Menegaskan tidak menyembah apa yang musyrikin sembah
  • Mednegaskan kuffar tidak menyembah apa yang disembah oleh mu’minin
  • Bagi si mu’min agamanya dengan yakin, mereka yang kuffar dengan agama mereka (si muslin jangan tergugat, teguh dengan jalan kebenarannya , tetapi beradab dengan pihak lain, jangan terhakis keimanannya)(kiandungan surah al-kafirun)
  • Ulangan al-fatihah dengan mesej dan ingatannya dalam rakaat kedua, ketiga atau keempat)
  • Mengingati kebesaran Allah pada tiap-tiap gerak berpindah rukun
  • Tunduk ruku’ menandakan tunduk kepada kebesaran Tuhan, dengan tasbihnya, menghayati ertinya
  • Kalau dalam sembahyang Subuh : permintaan untuk mendapat hidayat, afiat, sihat, perlin dungan, keberkatan, jagaan daripada keburukan takdir atas diri, Dia yang menentukan, tidak ada yang ditentukan atasNya, tidak hina orang yang dilindungiNya, tidak mulia orang yang dimusuhiNya, Maha Berkat Allah dan Maha Tinggilah Ia, kepadaNya segala puji atas apa yang ditentukanNya, minta ampun kepadaNya …
  • Bangkit i’’tidal, menyebut Allah mendengar orang memujiNya, lalu ia memujiNya,l puji memenuhi langi dan bumi dan bahkan apa yang ada selain daripadanya
  • Tunduk sujud, ke tempat paling rendah, tanah, tempat asalnya, tempatkembalinya, aswal bagi dirinya, seolah-olah fana dirinya, hina dinanya , Tuhan dengan Maha KetinggianNya dengan KetuhananNya
  • Tasbih sujud dan penghayatan ertinya pada akal dan kalbu serta jiwa dan roh
  • Bangun kepada julus antara dua sujud, memohon kepadaNya keampunan, kerahiman, menyempurnakan cacat celanya, kemafaan daripadaNya, dan yang sepertinya
  • Sujud lagi, kerendahan dirinya, kembali ke bumi asal dirinya, tempat kembalinya
  • Bangun kepada rakaat seterusnya
  • Atau mengingati permohonan untuk berlindung dengan Tuhan Pencipta Pecahnya Hari Siang –dengan kemungkinan-kemungkinannya
  • Daripada kejahatan makhluk ciptaanNya
  • Daripada kejahatan yang datang dengan jelmaan gelap malam
  • Daripada kejahatan ahli sihir yang menghembus pada simpulan-simpulan melakukan sihir-alam kejiwaan yang jahat dan gelap
  • Daripada kejahatan pendengki (kandungan al-Falaq)
  • Atau memohon perlindungan-dengan kerendahan hati-kepada Tuhan manusia
  • Raja Manusia (berkuasa atas segala-galanya)
  • Yang disembah oleh manusia
  • Daripada bisikan-bisikan syaitan Khannas
  • Yang berbisik ke dalam dada manusia (membawa kejahatan dan kepalsuan)
  • Dari kalangan manusia dan jin (kandungan Surah an-Nas)
  • Menegaskan Allah Maha Esa –terhunjam ke dalam akal, hati, jiwa keesaan Tuhan, semua di bawah tadbirnya
  • Maha Kaya Kekal Abadi, semua berhajat kepadanya secara mutlak, walaupun yang tidak menyedarimnya, walaupun atom-atom yang tak bernyawa
  • Tidak melahirkan dan tidak dilahirkan, bukan dua tiga, bukan menyerupai makhluk
  • Tidak ada yang kufu denganNya –tauhid mutlak tanpa tara-diulang-ulang untuk keberkesanan dalam kalbu, akal, jiwa.Kebenaran teragung dalam faham alam mu’min.(Surah al-Ikhlas)
  • Mengingati Pokok Tin, dan Zaitun (terkait dengan agama terdahulu)
  • Mengingati Tur sina –nabi Musa a.s. , syariatnya, keagungannya
  • Negeri Aman-Mekah tempat asal nabi s.a.w.
  • Manusia tercipta dalam sebaik-baik kejadian
  • Tetapi risiko kejatuhan terlalu besar, merm,usnahkan kejadian yang sebaik-baik itu
  • Melainkan yang berlindung di bawah iman dan amal solih-kebijaksanaan pada ilmu dan pegangan, kebijaksanaan pada amalan dan perbuatan
  • Kebaikan berterusan
  • Jangan membohongi agama (kebenaran abadi untuk manusia)
  • Allah hakim yang seadil-adilnya (wat-Tin)
  • Atau: bersumpah dengan waktu Dhuha’ (lambang kemunculan cahaya, kebenaran)
  • Malam yang sunyi (untuk tafakur, ketenagnan , musyahadah, zikir, dll)
  • Tuhan tidak benci, tidak meninggalkan (para hambaNya, maka berharaplah)…
  • Yang akhir lebih baikk dari permulaan, perjuangan akan mencapai kemenangan , atau akhirat adalah lebih baik (dunia alat penyampai kepada kesempurnaan akhirat, maka jangan dukacita, jangan putus harap)
  • Tuhan akan memberi kurnia, hati akan puas (pada nabi khusus, pada mu’minin umum)
  • Manusia yatim (segi kerohaniannya) kemudian Tuhan melindungiNya…(khusus pada nabi, umum pada mu’minin sebagai pengajaran)
  • Manusia dalam mencari-carfi, Tuhan memberi pertunjuk (khusus pada nabi, umum pada mu’minin)
  • Manusia kekurangan, Tuhan memberi kecukupan (rohani jasmani) khusus pada nabi umum pada mu’minin.
  • Jangan menindas yang yatim, buat baik kepadanya
  • Yang meminta jangan dihardik, beradablah
  • Sebut dan ingat niamat Tuhan (wad-Dhuha)
  • Istighfar, minta ampun lepas sembahyang(istighfar)
  • Fatihah, ertinya yang mencakupi kebenaran Kitab, faham alam, nilai, ilmu (Fatihah)
  • Menginati Tuhan Kesejahteraan, Punca Kesejehteraan, semua kembali kepada Negeri Sejahtera, Syurga…Amin
  • Berlindung daripada Syaitan
  • Membaca ayat Kursi: Tiada Tuhan melainkan Dia, Maha Hidup, Berdiri Sendiri, Tanpa lalai menjaga alam kedua-duanya
  • Langit bumi semua milikNya
  • Syafaat hanya dengan izinNya
  • IlmuNya Masha meliputi segala-di hadapan dan di belakang sekalian makhluk
  • KursiNya meliputi langit bumi
  • Tidak lalai daripada menjaga segalanya (maka kita yakin dengan jagaanNya)(Ayat Kursi)
  • Subhana’Llah 33
  • Al-hamdulillah 33
  • Allahu akbar 33
  • La ilaha illa’lah
  • Mulai doa dengan basmalah
  • Al-hamdulillah
  • Solawat kepada nabi memohon rahmat, kemudiaan, kesejahteraan…kembali semuanya kepada diri pula
  • Minta ampun
  • Memohon kebaikan dunia dan akhirat
  • Solawat dan salam
  • Al-hamdulillah … (Doa selepas sembahyang , Tuhan sedia memakbulkan doa selepas sembahyang)—dengan ini terbina akal ubudiah, akal kontemplatif, selain daripada akal rasional untuk berfikir secara baik dan berkesan serta teratur.
  • Dalam doa diminta keampunan, ksesejahteraan, perlindungan, jagaan daripada kufur dan maksiat, kecukupan rezeki, zuriat yang bertakwa, ilmu yang bermenafaat, rezeki halal ,dan seterusnya, kebaikan dunia dan akhirat, lindungan daripada musuh…
  • Akal rasional menguatkan akal kontemplatif, akal kontemplatif menguatkan akal rasional dst, kuat-menguatkan, membentuk akal yang seimbang, berfikir, berzikir, khusyu’, beradab,l berfaham dalam, demikian seterusnya.
  • Tentang sembahyang berjemaah pula, terdapat padanya fadhilat melebihi sembahyang seorang dengan dua puluh kali ganda atau dua puluh lima kali ganda atau dua puluh tujuh kali ganda sebagaimana yang ada dalam riwayat al-Bukhari seperti berikut.[33]

‏حدثنا ‏ ‏عبد الله بن يوسف ‏ ‏قال أخبرنا ‏ ‏مالك ‏ ‏عن ‏ ‏نافع ‏ ‏عن ‏ ‏عبد الله بن عمر ‏
‏أن رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قال ‏ ‏صلاة الجماعة تفضل صلاة ‏ ‏الفذ ‏ ‏بسبع وعشرين درجة

Dalam hadith di atas Rasullah s.a.w. dilaporkan bersabda: Sembahyang berjemaah melebihi sembahyang seorang diri dengan dua puluh tujuh darjat.

Dalam ’Fath al-Bari’ [34] disebutkan banyaknya darjah itu, mengikut setengah riwayat dua puluh lima darjat , ialah berhubung dengan beberapa perkara seperti :jauh dekatnya dengan masjid tempat berjemaah, lebih atau kurang khusyu’ orang yang bersembahyang, jemaah dalam masjid atau lain daripadanya, menanti untuk sembahyang atau tidak,mendapat seluruh sembahyang dalam berjemaah atau bahagian daripadanya, ramai jemaahnya atau kurang bilangannya, sembahyangnya ’Isya atau Asar atau Subuh (kerana fadhilatnya), sembahyang sir atau jahar, saf seperti saf malaikat, zahir syiar Islam, berhimpunnya Muslimin, tersusun saf sebagai saf-saf malaikat, demikian seterusnya.

Antara fadhilat yang sangat banyak itu ialah: dengan tenang pergi untuk berjemaah, pergi awal waktu untuknya, berjalan ke masjid untuk berjemaah, menjawab seruan kepada berjemaah, menanti berjemaah, memasuki masjid dalam berdoa, sembahyang tahiyatul masjid, menjawab iqamat, terselamat daripada syaitan dengan berada dalam jemaah, istighfar malaikat kepadanya dan istighfar mereka kepadanya, menanti takbiratul ihram imam, mendapatkan takbiratul ihram dengan imam, menyamakan saf, memenuhi ruang kosong dalam saf, amaln daripada lupa dan lalai dengan berada dalam jemaah, memperdengarkan tasbih bila imam terlupa, mendapat khusyuk dan keamanan dengan berada dalam jemaah, memperbaikkan keadaan dalam rukun dan sunat ab’adh, menzahirkan syiar Islam dengan berjemaah itu, mendapat latihan yang betul dalam membaca Qur’an dan mencapai kesejahteraan dengan ibadat secara berjemaah, juga bersama-sama dalam menjalankan ketaatan dan kecergasan , menjawab salam imam, selamat daripada munafik dengan melaksanakan sembahyang dan terelak daripada sangka jahat orang dengannya, mendirikan nizam syariat dengannya, mendapat faedah dalam berzikir dan berdoa bersama-sama, bertemu bersama-sama jiran dalam beribadat itu, mendengar bacaan imam , mengaminkan bacaannya, mendapat amin daripada malaikat dalam sembahyang.[35]

Hasil daripada ibadat sembahyang yang berjalan dengan syarat-syarat, rukun-rukun, adab-adab, serta dengan kekhusyukan dan keikhlasan memberi kekuatan ubudiah dan kekuatan akliah kepada hamba yang beribadat itu.Wallahu a’lam.

Dengan itu hendaklah setiap orang yang beriman mendapatkan pendedahan untuk dirinya supaya ia mempunyai pengetahuan yang cukup baik tentang sembahyang, kepentingannya, syarat-rukun serta adab-adabnya, supaya dalam menjalankan sembahyangnya itu ia mencapai ’malakah ubudiha’, berserta dengan ’malakah imaniyyah’, malakah khuluqiyyah, serta mendapat kekuatan daripada akal ubudiyyah atau kontemplatif serta akal tafakur yang sangat digalakkan oleh Qur’an dan Sunnah.Inilah ’tiang agama’ dan ’kepala sekelian ibadat’ yang disebutkan dalam hadith; tamadun akan merusut dan musnah bila manusia mula meninggalkan sembahyang.Sebab itu ulil-amri dan ibu bapa wajib memastikan mereka yang di bawah tadbir urusnya menunaikan sembahyang demi kesejahteraan mereka yang berkenaan, masyarakat dan bahkan negara.Wallahu a’lam.


[1] Untuk pembentangan dalam Seminar Kebangsaan Menghayati Ajaran Islam: Sembahyang Ajaran Asasi, Anjuran Jabatan Mufti Kerajaan , Jabatan Perdana Menteri, Negeri Brunei Darussalam, 22 – 23 Ogos di Centrepoint Hotel, Gadong, Negara Brunei Darussalam.

[2] Penulis sekarang adalah Fellow Amat Utama Akademik ISTAC IIUM, Pesuruhjaya SUHAKAM, ahli lembaga pengarah IIM, dan ahli jemaah pemegang amanah Yayasan karyawan.

[3] Sural al-Baqarah : 3

[4] Surah Ibrahim 40, 41

[5] Al-Baqarah.129.

[6] ‘Pimpinan al-Rahman’oleh Syeikh Abdullah Basmeih, terbitan Bahagian Hal Ehwal Islam Jabatan Perdana Menteri, Kuala Lumpur, 1990, nota 48 hal.40.

[7] Al-Baqarah 145

[8] Taha 132.

[9] Al-‘Ankabut 45.

[10] Maryam. 59.

[11] Al-Hajj.41.

[13] Al-Nur.55.

[14] Al-Nur.56.

[15] Al-Mu’minun .1-11

[16] Al-Ma’arij.19-35.

[18] Al-Majmu’ Syarah al-Muhadhdhab, ibid.

[20]Surah ar-Rum .17

[21] Surah ar-Rum.17 (hujungnya)

[22] Surah ar-Rum.18.

[23] Surah ar-Rum.18.

[25] Ihya’ ‘Ulum al-din, Mustafa al-babi al-Halabi, 1358/1939, jilid I hal. 131 dst

[26] Ibid.jilid I hal. 131.

[27] Bughyatu’t-Tullab,terbitan Muhammad al-Nahdi wa auladuhu, Bangkok, tanpa tarikh, jilid I, hal 8,

[28] Dalam ‘Ihya’ ‘Ulum al-Din’ I, hal 151 ff.

[29] Surah Ali ‘Imran 190, 191.

[30] Istilah yang saya gunakan dalam ceramah ringkas tidak lama sebelum ini di hadapan para ilmuwan di USM, dan ini boleh diakses dalam laman web ‘Tradisional Islam’-lihat ‘Tauhidic intellectuality’ dalam http://www.geocities.com/traditionalislam/TauhidicIntellectuality.htm

[31] Lihat ‘al-Muqaddimah’ ibn Khaldun, terbitan DBP, Kuala Lumpur, tahun 2000 hal.38-39, 76, 104,198-200, 238, 351,452, 475, 522,524,530-1, 533,537,545, 548, 567,b 582, 593,604, 634, 638,689-690.

[32] Huraian tentang pembentukan aspek-aspek inelektuil, rohani dan akhlak, dengan kesan-kesan kekeluargaan, social dan ketamadunan diulas secara yang senang difahami oleh Dr Ali Mohammed al-Sellabi dalam http://w.w.w. watanona.com/adab/asellabi/as07056a.htm berkenaan dengan nabi s.a.w. dan pemenafaatan aturan-aturan dalam sunnah rabbaniah mendidik para sahabatnya; ibid 13056a berkenaan dengan pembentukan akidah, kerohanian, akal, dan moral ; ibid as13086a.htm berkenaan dengan kesan pendidikan Qur’an terhadap para sahabatnya.

[33] Sahih al-Bukhari, syarah Fath al-Bari ‘al-adhan’ bab fadhilah solah al-jamaah 609 ; lihat http://hadith.al-islam.com/Display/Display.asp?Doc=9&ID=28336&SearchText=%20خمس%20و%20عشرين%20درجة&SearchType=root&Scope=all&Offset=0&SearchLevel=QBE

[34] Ibid.

[35] Dalam ‘Fath al-baari’ berkenaan dengan huraian hadith bab sembahyang berjemaah melebihi semb ahyang seorang diri.Ibid.

About these ads

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 32 other followers

%d bloggers like this: